Alla inlägg den 14 mars 2011

Av BasGrupp Tre - 14 mars 2011 21:16

På min VFU plats har jag frågat några barn som är tre till fem år om:

Vad kan vi göra med våra händer?


Följande är barnens svar:


Man kan rita, måla, skriva, pärla, ta fram pärplattor, öppna dörren, stäng dörren, släkt och tända lampa, spela kort och spela på datorn, leka med sand ute, putta, klappa, äta, dra upp byxor, peka, slåss, ta upp stolen, ta ner stolen. Man kan också kladda med färger, bläddra bok, bygga med lego och klossar, man kan städa undan leksaker, man kan klippa och klistra, man kan hälsa på varandra, man kan hålla varandras händer, man kan trumma, man kan byta blöja, man kan leka med bilar, man kan spika och hamra, man kan bygga tågbanan, man kan gnugga smuts och man kan ta händerna i munnen och busvisla.


En annan grupp av barn som är också tre till fem år frågade jag:

Vad kommer att hända om vi inte har händer?

 

Följande är barnens svar:

  • Om vi inte har händer får man hålla saker i halsen, man få äta med foten, man kan köra bil med fötterna.
  • Om man inte har händer kan man använda foten eller munnen om man vill ta saker.
  • Då kan man inte spela UNO.
  • Det blir jobbigt om man inte har händer.
  • Då kan man inte leka med bilar.
  • Då kan man inte klä på sig.
  • Om man inte har händer då tar man bara nya händer.
  • Om man vi inte har händer, då gör det ont.
  • Man kan fråga mamma att köpa nya händer
  • Om jag har inte har händer, då kan jag fråga farfar att hämta det som jag vill ha för han är jättestark.
  • Om man har inte har händer, då kan man inte hjälpa någon att städa undan lego
  • Om man har inte har händer kan man använda fjärrkontroll för att hämta saker.

 

Det här är några roliga tankar från barnen om vilka tankar dom har om HÄNDER.

 

Jag har intervjuat barnen medan de lekte i ett vanligt samtal.

 

Barnen är intervjuade av

Pearly Tagana

 

 

 

 

 

 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Vi är 7 studenter som går Lärarprogrammet med inriktningen Skapande verksamhet för tidigare åldrar. Vi har startat denna bloggen som en del i våran tema-redovisning där vi valt att arbeta kring temat "händer". Här kommer vi visa alla våra uppslag och tank

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards