Direktlänk till inlägg 14 mars 2011
På min VFU plats har jag frågat några barn som är tre till fem år om:
Vad kan vi göra med våra händer?
Följande är barnens svar:
Man kan rita, måla, skriva, pärla, ta fram pärplattor, öppna dörren, stäng dörren, släkt och tända lampa, spela kort och spela på datorn, leka med sand ute, putta, klappa, äta, dra upp byxor, peka, slåss, ta upp stolen, ta ner stolen. Man kan också kladda med färger, bläddra bok, bygga med lego och klossar, man kan städa undan leksaker, man kan klippa och klistra, man kan hälsa på varandra, man kan hålla varandras händer, man kan trumma, man kan byta blöja, man kan leka med bilar, man kan spika och hamra, man kan bygga tågbanan, man kan gnugga smuts och man kan ta händerna i munnen och busvisla.
En annan grupp av barn som är också tre till fem år frågade jag:
Vad kommer att hända om vi inte har händer?
Följande är barnens svar:
Det här är några roliga tankar från barnen om vilka tankar dom har om HÄNDER.
Jag har intervjuat barnen medan de lekte i ett vanligt samtal.
Barnen är intervjuade av
Pearly Tagana
Här kommer ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en samling under temat Händer. Visa en ramsa om handen för barnen som de sedan får lära sig. Det är bra att ha en ramsa som återkommer varje samling för att skapa viss rutin och trygghe...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|