Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Temaarbete

Av BasGrupp Tre - 21 mars 2011 19:47

Vilken kunskap som anses vara relevant ändras ständigt och vilka i samhället det är som skall få ta del av kunskapen förändras likaså. Vi har självklart utvecklats med tidens gång och har prövat många olika pedagogiska metoder historiskt sett, vissa har avspisats medans andra lever kvar idag och in i vår framtid. En av de mer framgångsrika pedagogiska metoderna är just temaarbetet. När utbildningsradion (UR) år 1981 presenterade ”Ett barn har hundra språk” i TV- program och bokform blev temaarbetet något som praktiskt taget alla kände till. ”Ett barn har hundra språk” visade bl.a just på temaarbetets fördelar ur Reggio Emilia-pedagogiken. Vissa blev intresserade medans andra inte förstod vad som var nytt då de arbetat temainriktat sedan länge. Från början användes begreppet arbetsmedelpunkt eller intressecentrum och syftade då till att arbetets utgångspunkt borde vara en upplevelse, t.ex studiebesök eller något annat som får barnen att vilja lära sig och huvudsyftet var att barnen skulle få en förståelse för sammanhangen. Detta var Henriette Schrader-Breymann först med att intruducera och 1873 startade den första Folkbarnträdgården i Berlin där det tematiska arbetssättet var en mycket viktig del. Under 30-talet vände man sedan riktning och menade istället på att det var dialogen som var viktigast, barnen skulle ha full frihet att göra de dem kände för i stunden. Det var barnets utveckling och självreglering som är den ledande principen. Idag används tema som arbetsform i skolor och förskolor, men i väldigt varierande grad, och det vi sett på vår VFU bekräftar denna bild. Men tema nämns i läroplanen för förskolan och om det är en rest från förr eller ett medvetet val återstår att se. Tema – bra eller dåligt?


"Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande." (Lpfö-98)

Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägna sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.” (Lpfö-98)


 Ett tema kan sträcka sig över lång tid eller kort tid, en termin eller bara någon vecka. Det kan beröra alla barn på förskolan, i en avdelning eller bara vissa åldrar osv.

Hur man startar igång ett tema kan förstås göras på lika många sätt som det finns teman, men vanligtvis så utgår man från en företeelse som barnen känner igen och ett tema kan vara:

  1. Probleminriktat eller situationsanknutet, man utgår ifrån någon fråga som aktualiserats i barngruppen, en händelse eller problem.
  2. Kunskapsinriktat, man utgår från någonting som är viktigt för barnen att känna till och få förståelse för, t.ex hur man beter sig i trafiken eller våra olika högtider.

Självklart passar olika teman olika bra beroende på barngruppen intresse, ålder osv. Men det finns ämnen som alltid är relevanta och passar i barngrupper oavsett ålder exempelvis våra årstider. I temaarbeten finns inga gränser och inga rätt och fel, men det är viktigt att syftet är tydligt både för barnen och för de vuxna som är inblandade. Det borde finnas en tydlig struktur för arbetets form men endå ha plats för eventuella frågor, funderingar och idéer från barnens håll. Temat bör bearbetas på ett varierat sätt och innehålla även skapande verksamhet i form av bild och form, sagor och berättelser, drama, sång.


”Det temainriktade arbetssättet kännetecknas av att den fråga, det problem, det fenomen eller område som utgör temat belyses och bearbetas på många sätt oavsett om temat rör yttre företeelser i omvärlden eller har en emotionell eller kulturell innebörd.” (Eriksson Solveig, Fantasi i temaarbete, s. 17.)

 

Gunilla Lindqvist Från fakta till fantasi, 1989

Gerd & Gerhard Arfwedson Kunskapssyn och Temaarbete, 1983

Lpfö 98

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av BasGrupp Tre - 16 april 2011 23:13

    I Filipinnerna finns MANO PO-tecken vilket är en handgest där den yngre visar respekt genom att ta den äldres hand och trycker den mot pannan och man andvänder högerhand.         HÅLLA ORDENTLIGT-tecken Visar man genom att man knuten näv...

Av BasGrupp Tre - 24 mars 2011 18:24

En dag när jag åkte tåg gick jag runt och bad att få ta en bild på främlingars händer. Jag bad dem även berätta vad de arbetade/arbetat med,var de var ifrån och vad de hette. Här är deras händer! Namn, yrke och hemland står allra sist, så först måste...

Av BasGrupp Tre - 23 mars 2011 10:55


  Bilder: www.flickr.com Anna Lööf   Text & musik: Peter LeMarc Sång: Lisa Nilsson ...

Av BasGrupp Tre - 22 mars 2011 20:01

Här kommer ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en samling under temat Händer.   Visa en ramsa om handen för barnen som de sedan får lära sig. Det är bra att ha en ramsa som återkommer varje samling för att skapa viss rutin och trygghe...

Av BasGrupp Tre - 22 mars 2011 19:08


   Källor: Musik: http://www.multimedia.skolverket.se/ Bilder: Rebecca Larsson  ...

Presentation


Vi är 7 studenter som går Lärarprogrammet med inriktningen Skapande verksamhet för tidigare åldrar. Vi har startat denna bloggen som en del i våran tema-redovisning där vi valt att arbeta kring temat "händer". Här kommer vi visa alla våra uppslag och tank

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards