Direktlänk till inlägg 22 mars 2011
Med tindrande ögon ropar 8-åringen i dörröppningen efter tejp och lim. Hon är ivrig och hinner knappt svara när jag frågar vad de gör. Hon ropar ”konstutställning, vi gör en konstutställning” medan hon springer ut. Jag tittar ut genom fönstret och ser henne och hennes lillasyster arbeta intensivt med bland annat grenar, plankor, kottar, stenar och glitterlim. Att låta barnen skapa både helt själva och delvis styrda känns som en självklarhet. Är det inte det för alla?
Enligt Fulgham är ”Kreativitet och lärande är två fenomen som i vårt perspektiv är sammanflätade och beroende av varandra. I själva verket är den mest centrala kärnan i lärandet, just den kreativa skapande delen. För att fostra denna typ av lärande måste barn uppmuntras att testa och tänja gränserna för sin egen förmåga. De måste få möjlighet att upptäcka och vidmakthålla den lekfulla glädjen av att vara kreativ.” (Pramling Samuelsson & Asplund Carlsson, 2003, s 209)
Här kommer ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en samling under temat Händer. Visa en ramsa om handen för barnen som de sedan får lära sig. Det är bra att ha en ramsa som återkommer varje samling för att skapa viss rutin och trygghe...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|