Direktlänk till inlägg 21 mars 2011
"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter."
"Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande."
Vi tog med dem ovanstående citaten ur läroplanen för att vi anser att i det tema vi valt får barnen möjlighet att skapa med sina händer och temat ger utrymme för lek, utveckling och samarbete. Bara fantasin sätter gränser för vad vi kan göra med våra händer!
"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik."
Vi anser att i just temat "händer" har man stor möjlighet att låta barnen skapa och utforska fritt såväl som styrt inom estetiska ämnen, såsom bild, musik och slöjd m.m
Citat ur läroplanen Lpfö 98 reviderad 2010 togs ifrån
Här kommer ett förslag på hur man skulle kunna lägga upp en samling under temat Händer. Visa en ramsa om handen för barnen som de sedan får lära sig. Det är bra att ha en ramsa som återkommer varje samling för att skapa viss rutin och trygghe...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
31 |
||||||
|